Верховна Рада України 24 грудня 2015 року прийняла зміни до Податкового кодексу України в частині оподаткування сільськогосподарських підприємств, які практично можуть призвести до знищення аграрної галузі в державі.

 

Зокрема, скорочено термін застосування спеціального режиму оподаткування діяльності у сфері сільського та лісового господарства, а також рибальства на один рік - до 1 січня 2017 року, до того ж в «урізаному» режимі. Запроваджується диференціація пропорцій розподілу задекларованих сум ПДВ на спеціальні рахунки сільськогосподарських підприємств та до державного бюджету залежно від напрямку діяльності, а саме:

 

- по операціях із продукцією тваринництва (реалізація великої рогатої худоби та молока) – 20 % перераховується до бюджету і 80 % на спеціальний рахунок сільгосппідприємств;

 

- у галузі рослинництва по операціях із зерновими та технічними культурами – у розмірі 85% до бюджету і лише 15% залишається у розпорядженні сільгоспвиробника;

 

- по всіх інших операціях з сільськогосподарськими товарами/послугами– 50% до бюджету та 50 % на спеціальний рахунок сільгоспвиробника.

 

Крім того, для сільськогосподарських підприємств – платників єдиного податку 4 групи з 1 січня 2016 року збільшуються ставки податку в 1,8 рази.

 

Запровадження таких норм для сільськогосподарських підприємств є неприйнятним та призведе до втрати обігових коштів, зниження конкурентоспроможності аграрного бізнесу, підвищення собівартості сільськогосподарської продукції. Збільшення ставок єдиного податку та індексація бази оподаткування для сільськогосподарських товаровиробників у 2015 році уже призвела до негативних наслідків у сільському господарстві.

 

Слід зазначити, що діюча у 2015 році система спеціального режиму оподаткування ПДВ відповідає правилам та вимогам СОТ.

 

Збереження до 1 січня 2018 року чинної системи оподаткування сільськогосподарських товаровиробників передбачено і Коаліційною Угодою та Планом заходів з виконання Програми діяльності Кабінету Міністрів України та Стратегії сталого розвитку «Україна-2020».

 

Збереження діючого спеціального режим оподаткування ПДВ має важливе значення в спрощенні податкових відносин у галузі сільського господарства і є на сьогодні єдиним видом державної підтримки, що здійснюється в автоматичному режимі без втручання держави, що виключає корупційну складову.

 

Асоціація платників податків України неодноразово висловлювала свою позицію щодо неприйнятності запровадження для сільськогосподарського сектору економіки загального режиму оподаткування та наголошувала, що без впровадження чітко регламентованих компенсаторів бюджетної підтримки розвитку сільськогосподарських підприємств скасування спеціального режиму ПДВ або обмеження у його застосуванні є передчасним.

 

Важливо зазначити, що підтримка сільгоспвиробників в країнах Європи становить близько 450 євро/га, тоді як в Україні – майже у 10 разів менше (з урахуванням прямої та непрямої підтримки – близько 800 грн.                       на 1 га ріллі).

 

Нажаль, голос бізнесу та громадських організацій не було почуто чи просто проігноровано. І вже в даний час ми бачимо негативну реакцію на прийняті зміни представниками аграрного сектору економіки.

 

Асоціація платників податків України вважає, що відміна пільг в оподаткуванні аграрних підприємств та збільшення ставок податків стануть «вироком» для сільськогосподарської галузі.

 

 

 

Президент Асоціації                                                              Грігол Катамадзе

 

                                                                                                    Посол