Під час семінару з правової просвіти, що днями відбувся на Житомирщині та залучив близько 50 представників малого та середнього бізнесу, експерт ВГО АППУ детально зупинився на аналізі нової моделі податку на нерухомість. Увагу учасників було привернуто до реформованого механізму обчислення та стягнення податку з житлової нерухомості та до особливостей нарахування і сплати нововведеного податку.

 

За словами експерта, починаючи з 2015 року з переліку не об’єктів оподаткування податком на нерухомість виключено садові та дачні будинки та об’єкти житлової нерухомості, які належать багатодітним, малозабезпеченим сім’ям, опікунам, піклувальникам дітей.

 

Щодо нежитлової нерухомості, з 2015 року оподаткуванню підлягають офісні та готельні будівлі, торговельні приміщення, будівлі для публічних виступів, гаражі тощо.

 

Варто пам’ятати, що норма, яка передбачає звільнення від оподаткування окремих видів нерухомості, не містить такого типу нерухомості, як допоміжні (нежитлові) приміщення: сараї, хліви, літні кухні, погреби, котельні, бойлерні тощо. Тобто, з них також справляється податок.

 

Пільги із сплати податку з житлової нерухомості, передбачені для фізичних осіб, з 2015 року зменшено вдвічі. Відтепер, не оподатковуються податком на нерухомість загальна житлова площа квартир у розмірі 60 кв. м., будинків у розмірі 120 кв. м., різних типів об'єктів житлової нерухомості у розмірі 180 кв. метрів. Житлова нерухомість з суми перевищення вищенаведеного неоподаткованого мінімуму квадратних метрів загальної житлової нерухомості підлягає оподаткуванню. Щоправда, з 2015 року сільським, селищним, міським радам дозволено збільшувати вищенаведені граничні межи неоподаткованої житлової нерухомості, передбачені Податковим кодексом.

 

Ставка податку на 2015 рік, згідно норм податкового законодавства, для житлової нерухомості визначена у розмірі до 2 % мінімальної заробітної плати за 1 кв. м. (24, 36 грн.), для об'єктів нежитлової нерухомості − не повинна перевищувати 1 % за 1 кв. метр (12, 18 грн.).

 

Необхідно зазначити, що остаточний розмір пільг та ставок для юридичних та фізичних осіб з об'єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, має бути визначеним міськими, селищними та сільськими радами в залежності від типів об'єктів нерухомості та місця їх розташування (зональності).

Про це повідомила експерт ВГО АППУ Ірина Білотіл під час освітнього семінару, організованого Всеукраїнською громадською організацією «Асоціація платників податків України» та Центром комерційного права, що відбувся в Житомирі та залучив близько 50 представників малого та середнього бізнесу області.

 

За її словами, транспортний податок − новий місцевий податок, що справляється з 1 січня 2015 року з власників легкових авто, які використовувалися до 5 років і мають об'єм циліндрів двигуна понад 3000 куб. см.

 

Діюча система розрахунку транспортного податку є непропорційною та несправедливою, оскільки за основу береться не вартість автомобіля, а об’єм двигуна та його вік. Такий принцип обчислення податку згідно технічних параметрів транспортного засобу, визначає однакову плату в розмірі 25 000 грн. для авто різного класу, різної потужності та вартості. Крім того, ряд моделей Преміум-класу, таких як PorscheCayenne, Bentley, вартість яких перевищує 100 000 євро, взагалі не потрапили під об’єкт оподаткування даним податком, оскільки мають двигуни об’ємом менше 3 літрів.

 

Експерт наголосила на тому, що наразі існує два Законопроекти щодо оподаткування транспортних засобів. Перший передбачає оподаткування легкових автомобілів, середньо ринкова вартість яких перевищує 1 млн. грн. При цьому ставка податку пропонується у відсотках до вартості кожного авто. Другий – оподаткування майна, що свідчить про VIP-статус його власників, зокрема транспортних засобів преміям класу, човнів, яхт, гелікоптерів, літаків, початкова вартість яких більша за 50 тисяч євро. Розмір податку визначається за формулою, яка враховує початкову вартість відповідно до каталогу чи єдиної ціни в салонах країни, об’єм циліндрів двигуна, потужність та вік транспортного засобу.

 

Залишається сподіватись, що бодай один із даних Законопроектів буде втілений в життя, оскільки і один і другий є більш досконалими за діючі норми Податкового кодексу в частині транспортного податку. Адже обчислення транспортного податку від вартості автомобіля відповідає принципам соціальної справедливості й дозволяє розподіляти фіскальне навантаження пропорційно до доходів населення.

17 березня 2015 року в Житомирі відбувся освітній семінар, організований Всеукраїнською громадською організацією «Асоціація платників податків України» та Центром комерційного права.

 

У семінарі взяли участь близько 50 представників малого та середнього бізнесу Житомирської області. Серед виступаючих – Голова Державної регуляторної служби України Ксенія Ляпіна, Перший віце-президент ВГО АППУ Олександр Карелін, заступник начальника Управління доходів і зборів з фізичних осіб, начальник, відділу адміністрування доходів і зборів з фізичних осіб та майнових податків ГУ ДФС у Житомирській області Барсук С.А., старший консультант Управління захисту платників податків ВГО АППУ Гривнак К.Б., консультант Управління захисту платників податків ВГО АППУ Білотіл І.В., наукові консультанти ЦКП Ніколаєв І. С. та Юрченко Ю.І.

 

Звертаючись до присутніх, Генеральний директор АППУ Олександр Карелін повідомив, що Асоціацією готується абетка на допомогу бізнесу. Він зазначив: «Платник податків не може сам себе захистити перед державою. У держави апетити завжди значно більше, ніж можуть сплатити підприємці, суб’єкти господарської діяльності. Аби знайти той компроміс та досягти балансу і існує така організація, як АППУ». Також Генеральний директор проінформував учасників, що за ініціативи АППУ у ВР створено Міжфракційне депутатське об’єднання «За справедливі податки», в яке входить вже 30 народних депутатів.

 

Голова Державної регуляторної служби Ксенія Ляпіна у своєму виступі наголосила: «Розумне регуляторне середовище формується спільними зусиллями влади та бізнесу. Де влада – це спосіб управління регуляторними процесами, на який бізнес може і повинен впливати. Об’єднавшись, підприємці повинні скористатися своїм правом на участь у процесі дерегуляції – лише разом ми зможемо досягнути більшого».

 

Учасники семінару із правової просвіти підприємців також мали нагоду ознайомитися з наступними проблематичними питаннями:

 

· ПДФО: застосування нових ставок оподаткування

 

· Реформування ЄСВ та заходи щодо легалізації фонду оплати праці

 

· Особливості застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності. Плата за землю

 

· Нова реформована модель податку на нерухомість та неочікуваний транспортний податок на легкові авто

 

· Договори у сфері підприємницької діяльності. Вирішення спорів

 

Можливості залучення бізнес спільноти до ухвалення регуляторних рішень: аналіз регуляторного впливу.

Сьогодні під час наради Комітету ВР з питань податкової та митної політики представником ВГО АППУ було порушено питання відносно прав органів місцевого самоврядування сільського, селищного та міського рівнів щодо запровадження ставки акцизного податку на роздріб в розмірі 5%.

 

Як вважають експерти Асоціації, права органів місцевого самоврядування обмежено позицією Державної фіскальної служби України, яка базується на трактовці певних норм Податкового кодексу України, та полягає в обов’язковості (на думку ДФСУ) сплати податку з роздрібного продажу всіх підакцизних товарів за ставкою 5% незалежно від наявності рішення органу місцевого самоврядування. Наразі зауваження АППУ прийнято до уваги та знаходиться на розгляді.

 

Крім цього на нараді відбулося ґрунтовне та фахове обговорення стану впровадження норм Закону України від 28.12.2014 №71 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи» в частині акцизного податку з реалізації суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизними товарами.

 

Представник ДФС України, розповідаючи про організацію адміністрування нововведеного податку, наголосила, зокрема, на прийнятті нової форми податкової декларації, визначенні кола платників та на підготовці податкових роз’яснень. Також зроблено акцент на відсутності в Податковому кодексі чіткого, на думку ДФС, визначення «кінцевого споживача». Проте, не зважаючи на ризики, заплановані законом про державний бюджет надходження будуть забезпечені у повному обсязі.

 

Виступаючий від Міністерства фінансів нагадав присутнім деякі питання історії запровадження такого податку в Україні та підкреслив його фіскальну ефективність, таким чином підтвердивши позицію попереднього доповідача щодо виконання запланованих законом про державний бюджет на поточний рік надходжень від роздрібного продажу підакцизних товарів в розмірі 8,1 млрд. грн..

 

Представниками громадськості було порушено ряд питань адміністрування, які є нагальними для платників. Зокрема:

 

·        до представників Державної фіскальної служби України було доведено інформацію про наявність ряду проблем з перепрограмуванням касових апаратів та внесенням до фіскального чеку значення акцизного податку окремим рядком, а також про те, що ці проблеми не були вирішені вже наданими листами фіскальної служби.

 

було наголошено на відсутності (на думку представників громадського сектора) в листах ДФСУ чіткого і однозначного розв’язання суперечності щодо визначення бази оподаткування акцизним податком на роздрібний продаж підакцизних товарів та податком на додану вартість.