У зв’язку із законодавчими змінами в оподаткуванні акцизним податком у суб’єктів господарювання часто виникає питання про необхідність суб’єктам господарювання роздрібної торгівлі  здійснити перепрограмування реєстраторів розрахункових касових операцій (РРО) під час продажу підакцизних товарів з метою відображення у касовому чеку РРО окремим рядком суми акцизного податку за ставкою 5%?

 

Враховуючи вищезазначене, Асоціація платників податків України вважає необхідним звернути увагу платників податків на наступне.

 

У п. 2.1 Положення про форму та зміст розрахункових документів, затвердженого наказом ДПА України від 01.12.2000  №614, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від 05.02.01 №105/5296 (далі – Положення) зазначено: «Установлені в даному Положенні вимоги до змісту розрахункових документів визначають обов'язкові реквізити розрахункових документів. У разі відсутності хоча б одного з обов'язкових реквізитів, а також недотримання сфери призначення, документ не є розрахунковим».  Вимоги до оформлення фіскального касового чеку на товари викладені в п.3 та додатку 1 Положення. Прямої вимоги щодо внесення в них даних про акцизний податок немає.

 

 Разом з тим, в п.2.3 Положення зазначено: «Розрахункові документи, що друкуються реєстраторами розрахункових операцій на паперовому носії, можуть містити додаткові дані про проміжний підрахунок загальної суми за чеком, суму здачі та інші дані, зокрема інформацію, яка визначена технічними вимогами до спеціалізованих реєстраторів розрахункових операцій».  В усних консультаціях спеціалісти державної фіскальної служби схиляються до відповіді про необхідність такого перепрограмування.

 

Виходячи з вимог п.2.3 Положення АППУ вважає доцільним рекомендувати платникам відповідне перепрограмування РРО здійснити. Проте слід врахувати, що на сьогоднішній день у деяких сервісних підприємств виникли проблеми в проведенні такого перепрограмування, деякі фірми виявились неготовими до виконання відповідних робіт, тому в цілому, це питання знаходиться в процесі врегулювання.

У п’ятницю, 6 лютого, віце-спікер Верховної Ради України Оксана Сироїд під час пленарного засідання оголосила про створення у парламенті міжфракційного депутатського об'єднання «За справедливі податки».

 

Громадським партнером МДО «За справедливі податки» є Всеукраїнська громадська організація «Асоціація платників податків України », яка забезпечує діяльність Секретаріату МДО «За справедливі податки», про що зазначено в п. 3.6. Положення про Міжфракційне депутатське об’єднання «За справедливі податки».

 

Головною метою МДО є об’єднання зусиль народних депутатів України  в законодавчому забезпеченні реформи податкової системи в Україні, спрямованої на стимулювання економічного зростання, створення сприятливих фіскальних умов для залучення прямих іноземних інвестицій, активізації інвестиційної діяльності всередині країни, створення фіскальних умов для легалізації доходів, формування відповідального ставлення платників податків до виконання своїх податкових зобов’язань, демократизацію податкової служби та встановлення рівноправних відносин між платниками податків та податковими органами.

 

«Ставши громадським партнером міжфракційного депутатського об'єднання «За справедливі податки»ми отримуємо потужне лоббі інтересів своїх членів та платників податків загалом, у вигляді законодавчих ініціатив, що напрацьовуватимуться та пропонуватимуться експертами Асоціації платників податків України», зауважив Президент Асоціації Василь Матійчик, «Сподіваюся, що спроби дослухатися до громадськості перейшли в реальну площину та згодом принесуть  конкретні позитивні результати»

 

Головою об'єднання обраний народний депутат, член Комітету Верховної Ради України з питань бюджету, заступник голови депутатської фракції ПАРТІЇ "БЛОК ПЕТРА ПОРОШЕНКА", віце-президент Асоціації платників податків України Анатолій Сергійович Матвієнко.

 

До МДО  також увійшли народні депутати України:

 

Бабій Юрій Юрійович - не входить до складу будь-якого комітету, Член депутатської фракції Політичної партії "НАРОДНИЙ ФРОНТ"

 

Біловол Олександр Миколайович - Член Комітету Верховної Ради України з питань охорони здоров'я, Член депутатської групи "Економічний розвиток"

 

Бондар Віктор Васильович - Член Комітету Верховної Ради України з питань Регламенту та організації роботи Верховної Ради України, Член депутатської групи "Економічний розвиток"

 

Васюник Ігор Васильович -     Перший заступник голови Комітету Верховної Ради України з питань транспорту, Член депутатської фракції Політичної партії "НАРОДНИЙ ФРОНТ"

 

Галасюк Віктор Валерійович - Голова Комітету Верховної Ради України з питань промислової політики та підприємництва ,Член депутатської фракції Радикальної партії Олега Ляшка, Член Ради Асоціації платників податків України

 

Горват Роберт Іванович - Член Комітету Верховної Ради України з питань податкової та митної політики,    Член депутатської фракції ПАРТІЇ "БЛОК ПЕТРА ПОРОШЕНКА"

 

Дерев'янко Юрій Богданович - Голова підкомітету з питань контролю за дотриманням законодавства у сфері запобігання і протидії корупції органами державної влади та місцевого самоврядування Комітету Верховної Ради України з питань запобігання і протидії корупції, позафракційний

 

Дирів Анатолій Борисович - Перший заступник голови Комітету Верховної Ради України з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи, Член депутатської фракції Політичної партії "НАРОДНИЙ ФРОНТ"

 

Довбенко Михайло Володимирович - Перший заступник голови Комітету Верховної Ради України з питань фінансової політики і банківської діяльності, Член депутатської фракції ПАРТІЇ "БЛОК ПЕТРА ПОРОШЕНКА", Член Ради Асоціації платників податків України

 

Домбровський Олександр Георгійович - Перший заступник голови Комітету Верховної Ради України з питань паливно-енергетичного комплексу, ядерної політики та ядерної безпеки, Член депутатської фракції ПАРТІЇ "БЛОК ПЕТРА ПОРОШЕНКА"

 

Заболотний Григорій Михайлович - Заступник голови Комітету Верховної Ради України з питань аграрної політики та земельних відносин,    Член депутатської фракції ПАРТІЇ "БЛОК ПЕТРА ПОРОШЕНКА"

 

Іванчук Андрій Володимирович - Голова Комітету Верховної Ради України з питань економічної політики, Заступник голови депутатської фракції Політичної партії "НАРОДНИЙ ФРОНТ", віце-президент Асоціації платників податків України

 

Кадикало Микола Олегович - Голова підкомітету з питань авіаційного транспорту Комітету Верховної Ради України з питань транспорту, Член депутатської фракції Політичної партії "НАРОДНИЙ ФРОНТ"

 

Князевич Руслан Петрович -     Голова Комітету Верховної Ради України з питань правової політики та правосуддя,    Член депутатської фракції ПАРТІЇ "БЛОК ПЕТРА ПОРОШЕНКА"

 

Кривенко Віктор Миколайович - Заступник голови Комітету Верховної Ради України з питань бюджету, Член депутатської фракції Політичної партії "Об'єднання "САМОПОМІЧ"

 

Кужель Олександра Володимирівна - Заступник голови Комітету Верховної Ради України з питань промислової політики та підприємництва, Член депутатської фракції політичної партії "Всеукраїнське об'єднання "Батьківщина" у Верховній Раді України

 

Кулініч Олег Іванович -  Член Комітету Верховної Ради України з питань аграрної політики та земельних відносин, Член депутатської групи "Економічний розвиток"

 

Матківський Богдан Миронович - Секретар Комітету Верховної Ради України з питань економічної політики, Член депутатської фракції ПАРТІЇ "БЛОК ПЕТРА ПОРОШЕНКА"

 

Насіров Роман Михайлович - Голова Комітету Верховної Ради України з питань податкової та митної політики, Член депутатської фракції ПАРТІЇ "БЛОК ПЕТРА ПОРОШЕНКА"

 

Нечаєв Олександр Ігоревич - Член Комітету Верховної Ради України з питань промислової політики та підприємництва, Член депутатської фракції Політичної партії "Опозиційний блок" у Верховній Раді України восьмого скликання

 

Ничипоренко Валентин Миколайович - Член Комітету Верховної Ради України з питань податкової та митної політики, Член депутатської групи "Економічний розвиток"

 

Соловей Юрій Ігорович - Заступник голови Комітету Верховної Ради України з питань економічної політики , Член депутатської фракції ПАРТІЇ "БЛОК ПЕТРА ПОРОШЕНКА"

 

Хміль Михайло Михайлович - Секретар Комітету Верховної Ради України з питань промислової політики та підприємництва, Член депутатської фракції Політичної партії "НАРОДНИЙ ФРОНТ"

 

Чижмарь Юрій Васильович - Член Комітету Верховної Ради України з питань паливно-енергетичного комплексу, ядерної політики та ядерної безпеки, Член депутатської фракції Радикальної партії Олега Ляшка

 

Шевченко Олександр Леонідович - Член Комітету Верховної Ради України з питань бюджету, Член депутатської фракції ПАРТІЇ "БЛОК ПЕТРА ПОРОШЕНКА"

 

Шкварилюк Володимир Васильович - Секретар Комітету Верховної Ради України з питань бюджету, Член депутатської фракції Політичної партії "НАРОДНИЙ ФРОНТ"

 

Южаніна Ніна Петрівна  - Член Комітету Верховної Ради України з питань податкової та митної політики,    Член депутатської фракції ПАРТІЇ "БЛОК ПЕТРА ПОРОШЕНКА"

Законом № 71-VІІІ від 28 грудня 2014 р. введені в дію зміни до Податкового кодексу, що стосуються у тому числі зміни порядку оподаткування нерухомості і введення нового транспортного податку з 2015 року.

 

З реформаторськими змінами платники податків ознайомлені. Щоправда стурбовані деякими питаннями щодо існуючого неоднозначного підходу до порядку визначення самих об’єктів оподаткування та відсутністю відповідних форм звітності з даних податків.

 

  

Щодо податку на нерухомість

 

Станом на 1 січня  2015 року, як зобов’язує Податковий кодекс, юридичні особи повинні самостійно обчислити суму податку з житлової і нежитлової нерухомості.

 

Податок сплачується авансовими внесками щокварталу до 30 числа місяця, що наступає за звітним кварталом. За новоствореними (нововведеними) об'єктами житлової та/або нежитлової нерухомості декларація подається протягом 30 календарних днів з дня виникнення такого права власності. Податок за них сплачується починаючи з місяця, в якому виникло право власності.

 

До 20 лютого цього ж року юридичні особи зобов’язані подати декларації до податкового органу за місцезнаходженням нерухомості,  з розбивкою в  річної суми рівними частками поквартально за формою, встановленою у порядку, передбаченому Податковим кодексом.

 

Проте, нова форма Податкової декларація з податку на нерухоме майно, відмінне  від земельної  ділянки, яка б передбачала можливість декларування не лише житлової, а й нежитлової нерухомості відсутні.

 

Допоки Кабінет Міністрів України, міністерства та інші центральні органами виконавчої влади переглядають та приводять свої нормативно-правові акти у відповідність до доручень Закону № 71 маємо наступне.

 

З метою забезпечення виконання Закону № 71, до затвердження форми податкової звітності з податку на нерухомість юридичним особам ДФС України пропонує до 20 лютого 2015 року задекларувати житлову та нежитлову нерухомість використовуючи «стару» форму Податкової декларації з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, затверджену наказом Міністерства фінансів України від 01.07.2014 №735 (див. Лист ДФС України від 28.01.2015 №2444/7/99-99-17-04-01-17).

 

При цьому, для заповнення «старих» форм звітності «по-новому» надані рекомендації:

 

-  у разі наявності у платника податку об’єктів нежитлової нерухомості в колонці 2 «Тип об'єкта житлової нерухомості» зазначається значення «3 - інше»;

 

-  при цьому в колонці 3 «Загальна площа об'єкта житлової нерухомості» необхідно вказувати загальну площу об’єкта нежитлової нерухомості.

 

  

Щодо транспортного податку

 

З 1 січня 2015 року введено транспортний податок на легкові автомобілі, які використовувалися до 5 років і мають об’єм циліндрів двигуна понад 3000 куб. см.

 

Ставка податку встановлюється з розрахунку на календарний рік у розмірі 25000 гривень за кожен легковий автомобіль.

 

Податковий кодекс зазначає, юридичні особи самостійно обчислюють суму податку станом на 1 січня 2015 року. Декларацію зобов’язані подати до 20 лютого податковому  органу за місцем реєстрації автомобіля, з розбивкою річної суми рівними частками поквартально.

 

 Слід зазначити, у разі придбання автомобіля, що підпадає під об’єкт оподаткування,  протягом року, декларація подається протягом місяця з дня виникнення права власності на такий автомобіль. Податок сплачується починаючи з місяця, в якому виникло право власності на такий об'єкт.

 

Щодо форм звітності маємо наступне. До затвердження форми податкової звітності платникам транспортного податку - юридичним особам ДФС України пропонує до 20 лютого 2015 року задекларувати авто  використовуючи «старий» Розрахунок суми збору за першу реєстрацію транспортних засобів, затверджений наказом Міністерства доходів і зборів України від 05.12.2013 № 767 та зареєстрований у Міністерстві юстиції України 23.01.2014 за № 139/24916 (див. Лист ДФС України від 28.01.2015 №2444/7/99-99-17-04-01-17).

 

При цьому, для заповнення «старих» форм звітності «по-новому» надані рекомендації:

 

-            назву «Розрахунок збору за першу реєстрацію транспортних засобів» замінити на «Розрахунок транспортного податку»;

 

-            у колонці 5 «Дата першої реєстрації транспортного засобу в Україні» зазначити «Рік випуску транспортного засобу»;

 

-            у колонці 8 «Сума збору» зазначити «Ставка транспортного податку».

 

Важливий нюанс. Оскільки річна сума податку знайде своє відображення у колонці 8, то колонки 9, 10, 11 доведеться розбити на І - ІV квартали, щоб зазначити розбивку річної суми рівними частками поквартально, як це передбачено Податковим кодексом.

 

Розрахунок транспортного податку потрібно подати до податкового органу в друкованому вигляді особисто або надіслати рекомендованим листом, разом зі супровідним листом у довільній формі з поясненням мотивів подання «старого» «Розрахунок збору за першу реєстрацію транспортних засобів».

 

При розрахунку суми податку, зверніть увагу на те, що така умова, як термін використання автомобіля до 5 років говорить про дату випуску транспортного засобу, а не про дату його першої реєстрації, як роз’яснювалось раніше.

4 лютого 2014 р. у приміщенні ВГО «Асоціація платників податків України» відбувся семінар-практикум, в рамках якого були підняті актуальні питання,  механізм виконання який на сьогодні недостатньо врегульований:

 

«ПДФО: застосування нових ставок оподаткування. Зміни в оподатковуваних і неоподатковуваних доходах. Реформування ЄСВ та заходи щодо легалізації фонду оплати праці».

 

Лектором заходу виступила Чорногуз Лідія Петрівна - заступник керівника Управління захисту прав платників податків АППУ.

 

Лектор розповіла про зміну ставок ПДФО при оподаткуванні заробітної плати –  замість звичних 17% податку на доходи, у разі якщо база обкладення ПДФО перевищує розмір десяти мін зарплат, із 1 січня 2015 року ставка ПДФО підвищена до 20%.

 

Дискусійним стало питання підвищення ставки щодо оподаткування пасивних доходів з 15% до 20%, а також з 5 до 20% (дивідендів). Наголошено, у спецнормі щодо обкладення процентів по банківських вкладних (депозитних) або поточних рахунках, ощадних (депозитних) сертифікатах, вкладах (депозитах) членів кредитної спілки досі йдеться про обкладення ПДФО таких доходів за ставкою 15%. Найімовірніше, це упущення авторів. Адже перелічені види процентів є пасивними доходами, які  мають обкладатися за ставкою 20%. З цього приводу Мінфіном підготовлено пропозиції по внесенню змін до ПКУ.

 

Зауважено, що в частині оподаткування дивідендів, законотворець лояльно поставився лише до платників податку на прибуток - 5%.

 

Лектор зауважила, щодо оподаткування прощеного кредиту (боргу) теж унесено зміни. Наразі, якщо сума прощеного боргу не перевищує 50 % однієї мінімальної заробітної плати, то вона не підлягає оподаткуванню.

 

Пенсії, які у 2015 році перевищують 3 654 грн. обкладають ПДФО за ставкою 15% (20%). До 01.01.2015 р. під обкладення ПДФО потрапляла лише частина пенсії, що перевищувала 10000 грн.

 

Доповідач проінформувала, що звільнення від обкладення ПДФО суми виграшу в державну грошову лотерею в розмірі, що не перевищує 50 мінімальних зарплат, з 2015 року уже не діє. Виграші від азартної гри з нового року також обкладаються ПДФО за спеціальною ставкою — 30%.

 

Учасники болюче обговорили питання реформування ЄСВ та заходи щодо легалізації фонду оплати праці. Працедавці можуть застосовувати ставку ЄСВ з урахуванням знижувального коефіцієнта.

 

Якщо база нарахування ЄСВ за місяць, за який нараховується зарплата (дохід) та/або винагорода за цивільно-правовими договорами, у порівнянні із середньомісячною базою нарахування ЄСВ за 2014 рік: збільшиться у 2,5 разу й більше, то до діючої ставки ЄСВ застосовується коефіцієнт 0,4; збільшиться менше ніж у 2,5 разу - коефіцієнт, який розраховується самостійно.

 

При цьому передбачено одночасне виконання певних умов:

 

1. Середня зарплата по підприємству збільшується мінімум на 30 % у порівнянні із середньою зарплатою за 2014 рік.

2. Середня зарплата по підприємству становить не менше 3 МЗП.

3. Середній платіж на одну застраховану особу після застосування коефіцієнта становитиме не менше ніж 700 грн.

В учасників відразу виникло запитання щодо обчислення середньої зарплати та середнього платежу. Ці показники необхідно обраховувати виходячи із суми фонду оплати праці та середньообліковій кількості працівників. Можливість виконання цих умов було розглянуто на конкретних прикладах. Звернуто увагу на питанні застосування штрафних санкцій при порушені законодавства про оплату праці і нарахування ЄСВ. Крім того, учасники практикуму отримали корисні індивідуальні практичні поради і відповіді щодо нарахування та сплати реформованого ПДФО та ЄСВ.